کلینیک دکتر سمیه زوارئیان

کلینک دندانپزشکی دکتر سمیه زوارئیان

چگونه برای غلبه بر اضطراب دندانپزشکی

برای کنترل ترس از دندانپزشکی چه کنیم؟

مهمترین علت ترس در افراد آن است که از روند درمان اطلاعی ندارند یا از این دست تجربیات را در ذهن خود دارند. اما اضطراب دندانپزشکی به راحتی قابل کنترل است. دانش و آگاهی می‌تواند به کمک‌مان بیاید. برای غلبه بر اضطراب دندانپزشکی می توانید از چند راه ساده استفاده کنید:

اولین مرحله کنترل استرس، دریافت اطلاعات کافی در مورد روند درمان است. سرچ کردن در مورد روند یک درمان مثل عصب کشی می‌تواند به کنترل اضطراب شما کمک کند. اما لازم است بدانید تشخیص و درمان در پزشکی هرگز اینترنتی ممکن نیست! بنابراین حتما روند تشخیص درمان مشکل خود را به پزشکتان بسپارید. چرا که اطلاعاتی که شما از اینترنت کسب کرده‌اید ممکن است اولا کاملا نادرست باشد و ثانیا در مورد شما مصداق نداشته باشد.
بنابراین در این موضوع از دندانپزشکتان که به مهارت و دانش او اطمینان دارید بخواهید تا در مورد روند درمان به شما توضیح دهد و به سوالاتتان پاسخ دهد.
در مرحله دوم یک پزشک انتخاب کنید و به او اطمینان کنید! افرادی که مدام از یک مطب به مطب دیگر مراجعه می‌کنند و به دنبال پزشکان مختلف می‌گردند معمولا از نتیجه درمان نهایی هم رضایت ندارند.
تجربیات کودکی خود را به یاد بیاورید و در مورد ترس آن موقع خود با پزشک صحبت کنید. اما بدانید آن زمان شما یک کودک ناتوان و کوچک بودید و ترس از دندان درد داشتید ولی الان فردی بالغ هستید که از پس کمی درد و اضطراب برمی‌آیید. علاوه بر آن، امروزه آنقدر محیط‌های دندانپزشکی جذاب‌تر شده و تکنیک‌های جدیدتر و بدون درد شناخته شده که قطعا تجربه بهتری کسب خواهید کرد.
تنفس شکمی بسیار آرام بخش است. کف دستان‌تان را روی شکم در ناحیه زیر ناف قرار دهید. در تنفس، هوا را مستقیما به پایین‌ترین قسمت شکم وارد کنید. جوری که شکم مثل یک بادکنک باد کند. تلاش کنید این حرکت را زیر انگشتانتان احساس کنید. انجام این مانور با چشمان بسته بسیار موثرتر است.
از تنفس آرام و شمرده بهره ببرید. مثلا با چهار شماره تنفس کنید، سه شماره نفس تان را نگه دارید و با چهار شماره دیگر بازدم کنید. تمرکز روی تنفس از موثرترین روشهای کنترل تنش است.
وقت‌تان را طوری تنظیم کنید که به موقع به زمان ملاقات با پزشک برسید. در این صورت استرس ناشی از دیر رسیدن و پذیرش نشدن را نخواهید داشت و فرصت کافی برای آشنایی با محیط را خواهید داشت. بهتر است جلسه اول را فقط برای معاینه وقت بگیرید و در جلسات بعدی با آشنایی و آرامش بهتری وارد مطب شوید.
موزیک آرامش بخش خود را به همراه داشته باشید. می‌توانید با یک هندزفری با سیم باریک که در کار دندانپزشک اختلال ایجاد نکند در تمام طول درمان موزیک موردعلاقه تان را بشنوید. این طور زمان قطعا سریعتر می‌گذرد!.

برچسب ها :
اشتراک گذاری :

قسمت دیدگاه بسته شده است.

کانال تلگرام کلینیک

به روزترین مطالب دندانپزشکی

اینستاگرام

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

ساعت کاری کلینیک

روزهای فرد - 14:00 - 21:00

تهران ، خیابان ولی عصر

روبروی ایستگاه خبرنگاران، برج جم، طبقه اول، واحد 5